Současná turbulentní doba přináší řadu změn a nové požadavky, oblast vzdělávání nevyjímaje. Děti už na základních školách řeší řadu témat, která se jejich rodičů prakticky netýkala. Věnují se robotice, umělé inteligenci, mediální nebo finanční gramotnosti. K rozvoji vzdělávání v Královéhradeckém kraji výrazně přispívají místní akční skupiny (MAS).
Na školách Vrchlabska nedávno slavilo velký úspěch „Povídání o Evropské unii“. Mladá politoložka Markéta Jüptnerová si děti získala atraktivním pásmem složeným z videa, pexesa nebo kvízu. „Na projektu jsme se rádi podíleli, podobným besedám rozhodně fandíme. Děti se díky nim dozvědí, co EU členským zemím přináší, jaké má starý kontinent hodnoty a cíle,“ vysvětluje Petra Hartmanová z MAS Krkonoše. Školy zde propojují s držiteli regionální značky, pro žáky pořádají besedy o Krkonoších. Daří se tu zapojovat dobrovolníky, různé věkové skupiny se potkávají v rámci klubů.
Sousední MAS Království – Jestřebí hory chce v regionu nově podporovat přeshraniční spolupráci českých a polských škol. „Spolupracujeme na tom s vedením Trutnova. Máme za sebou jednání s představiteli polské Svídnice, vypadá to nadějně,“ říká Jan Balcar, ředitel MAS, která s Polskem sousedí. Vzdělávací a osvětové aktivity tady cílí i na dříve narozené, příkladem za všechny je preventivní cyklus „Senioři, nedejte se“.
V MAS Český ráj a Střední Pojizeří razí environmentální osvětu, školy jsou v regionu zapojené do dobrovolnických úklidů přírody. Na Jičínsku rovněž plánují vzdělávací aktivity pro seniory či semináře na téma finanční gramotnosti, soukromého opatrovnictví a péče o duševní zdraví. V Místní akční skupině Podchlumí sázejí na podporu volnočasových aktivit dětí, na akce zaměřené na vzdělávání seniorů nebo výtvarně literární výzvy na aktuální témata. „Letos je to šestisté výročí bitvy Jana Žižky na Gothardě, půjdeme po stopách starých chaloupek našeho kraje a zaměříme se i na zvířátka a jejich příběh,“ prozrazuje Dana Janková z MAS Podchlumí.
Většina MASek v Královéhradeckém kraji je nositelem místních akčních plánů (MAP). Ve svých regionech tak realizují projekty na rozvoj kvalitního inkluzivního vzdělávání dětí z mateřských, základních nebo speciálních škol. Na Broumovsku v rámci MAP například pořádají konferenci Učení pro život. Na Hořicku plánují únikovou hru pro žáky ZŠ, chystají tu i větší spolupráci školek s rodiči a prarodiči. Na Dobrušsku se stovky žáků zapojily do literárně výtvarné soutěže „Tajemství Orlických hor“.
Zajímavé edukativní projekty vznikají i v dalších částech kraje. Ve Dvoře Králové školáky zaujala robotická výzva, výsledkem byl trojrozměrný model radnice. Na Královéhradecku se konaly mimo jiné workshopy dětí s rodiči nebo aktivity zaměřené na práci s místem při výuce. Na Jaroměřsku měly velký ohlas například kurzy formativního hodnocení a metod aktivního učení pro kantory nebo festival mateřských škol „Rosteme spolu“. Na území obce s rozšířenou působností Kostelec nad Orlicí se věnují kupříkladu supervizi, mentoringu a zlepšování klimatu na školách. „U nás se osvědčily kulaté stoly učitelů jednotlivých předmětů nebo inspirativní výjezdy ředitelů škol,“ prozrazuje Barbora Procházková z realizačního týmu MAP Trutnovsko. Místní akční plán bude v kraji realizován i v příštích letech, o zajímavé a prospěšné aktivity tak jistě nebude nouze.
Petr Záliš, MAS Království – Jestřebí hory
Tel. 731 453 724, zalis@kjh.cz