Poslední dobou se čím dál víc ukazuje, jak důležité je, abychom udrželi malé a střední podnikatele na venkově. Místní výrobce, kteří nám zajistí stálou nabídku čerstvých a kvalitních potravin, služeb a také zvelebí naše obce. MAS Krkonoše proto podporuje různými formami lokální výrobce a producenty. Jedná se o jejich síťování, marketingové aktivity i dotační podporu.
Co si představit pod pojmem síťování?
Aby se o výrobcích, službách a producentech z Krkonoš vědělo v celostátním měřítku, vznikaly během pandemie různé projekty. Jedna z největších iniciativ se nazývá Regiony sobě a spustila ji Národní síť místních akčních skupin České republiky. Jedná se o web, jehož cílem je propojit lokální nabídku podnikatelů s místními konzumenty a s turisty. Vznikl tím unikátní prostor pro ucelenou prezentaci podniků širokého spektra a nabídky služeb v ČR. Navíc je podporován i Královéhradeckým krajem dotačním programem s názvem Podpora lokální produkce. Grant je cílen na podporu drobných podnikatelů, kteří jsou nositeli regionálních značek nebo jsou registrováni na webu Regiony sobě. Krajská výzva je otevřená do 18. 1. 2023 a finanční částka na marketingové aktivity a rezervační systémy pro služby je až 50.000Kč.
Jaké výhody přináší být držitelem regionální značky?
MAS Krkonoše je koordinátorem regionální značky, což je marketingový koncept, který podporuje udržitelný rozvoj regionů tím, že zviditelňuje regionální výrobky. Desítky certifikovaných výrobků a služeb můžete najít na webu www.regionalni-znacky.cz. Podpora je i ze strany destinačních společností, které prezentují turistický region Krkonoš a lákají novináře, influencery a organizace působící v cestovním ruchu do nejvyšších hor. Přidanou hodnotou je i propojení výrobců a řemeslníků mezi sebou. Mnohé výrobky s sebou nesou silné příběhy a často díky místním nadšencům dochází k zachování tradic. „Příkladem může být nová držitelka regionální značky Jana Svobodová z Rudníku, která zpracovává vlnu a mohér. Materiál částečně vykupuje jako odpadní od místních farmářů, ze kterého vyrábí technikou plstění, háčkováním, pletením nebo předením na kolovratu a tkaním na stavu oblečení a textilní dekorace,“ sděluje Kateřina Fejglová, vedoucí MAS Krkonoše.
Kde výrobky nakoupit?
Na nákup lokálních potravin či výrobků nemusíte nikam daleko jezdit. Místní farmáři dokonce nabízí i rozvážkové služby a prodej ze dvora. Tak jako Ekofarma Arnultovice, kterou dobře znáte pod názvem Biomasíčko, rozváží maso z vlastního chovu až ke dveřím nebo zásobují místní prodejny a hotely. 20 dní vyzrálé maso vám na talíři zavoní nezapomenutelnou vůní a zároveň oceníte chuť a křehkost masa. Nevíte, co uvařit? Pak se nechte inspirovat jedním z receptů na e-shopu farmáře (www.biomasicko.cz).
Dotační podpora výrobcům
Začínající i zavedené malé živnostníky sice prodej uživí, ale na rozvoj podnikání jim často chybí finance. MAS je dokáže nasměrovat na dotační příležitosti, které jim v podnikání pomohou. Jedná se například o dotační titul z Programu rozvoje venkova. V novém programovém období to může být finanční podpora na digitalizaci, robotizaci a inovativní řešení skrze Operační program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost. Že taková možnost pomohla desítkám drobných podnikatelů, dokládají seznamy podpořených projektů MAS. Z těch lze vyčíst, že si farmáři nakoupili strojní techniku nebo zpracovatelé mléčných produktů formy na sýry a vybavení provozovny.
Petra Hartmanová
MAS Krkonoše