Podpora místních komunit má smysl
Místní akční skupina Krkonoše podpoří 11 miniprojektů, které jsou zaměřeny na komunitní život. Komunita je společenství lidí, kteří mají společné zájmy a potřeby. Tak jako např. členství ve spolcích. Spolková činnost pomáhá rozvíjet prostředí, ve kterém lidé žijí. Ať už se jedná o předávání zkušeností, tradic a zvyků starší generace té mladší nebo zkrášlení obcí a obohacení kulturního života. Může se jednat i o sportovní vedení a dobrovolnickou činnost. A díky podpoře Královéhradeckého kraje budou zmiňované aktivity podpořeny v celkovém finančním objemu 150 000 korun. Můžete se tak těšit na Festival ZAHRADA pod vedením Diakonie ČCE ve Vrchlabí, SWAPY – udržitelný obchoďák sloužící k výměně rostlin, jídla a oblečení organizované Spolkem Na Dvoře, kreativní recy tvoření PLASTOŽROUTŮ, řemeslné dílničky a vítání jara v Janovicích, předávání tradičních krkonošských řemesel pod taktovkou MISTRŮ TRADIČNÍ RUKODĚLNÉ VÝROBY v Trutnově a v Hostinném nebo na školní projekt PŘÁNÍ PRO SENIORY a setkání s pamětníky.
Co si představit pod pojmem LEADER?
Místní akční skupiny jsou neziskové organizace, které vznikly propojením komunity (obcí, nezisku, aktivních lidí, podnikatelů), která má společné zájmy. U nás to je láska ke KRKONOŠÍM. A díky té začaly vznikat projekty jako je Rozkvět Krakonošovy zahrady, který obohatil území o 19 milionů korun. V Krkonoších tak vznikl nový minipivovar Fries, Krkonošské zvířátkové stezky v KRNAPu, Krakonošova muchomůrka ve Svobodě nad Úpou, letní snowtubingová dráha, dětské hřiště ve Strážném a v Kunčicích, dětská lyžařská školka v Janských Lázních, rekonstrukce kravína v Prosečném, vybavení ekologického pobytového střediska v Horním Maršově, mobilní dojírna pro kozy, rozšíření areálu pily v Dolním Lánově, klubovna pro seniory či výchovně-vzdělávací a hiporehabilitační centrum.
Jaké výhody přináší spolupráce s MAS Krkonoše?
MAS Krkonoše je koordinátorem regionální značky, což je marketingový koncept, který podporuje udržitelný rozvoj regionů tím, že zviditelňuje regionální výrobky. Desítky certifikovaných výrobků a služeb můžete najít na webu www.regionalni-znacky.cz. Podpora je i ze strany destinačních společností, které prezentují turistický region Krkonoš a lákají novináře, influencery a organizace působící v cestovním ruchu do nejvyšších hor. Přidanou hodnotou je i propojení výrobců a řemeslníků mezi sebou. Mnohé výrobky s sebou nesou silné příběhy a často díky místním nadšencům dochází k zachování tradic. „Příkladem může být nová držitelka regionální značky Jana Svobodová z Rudníku, která zpracovává vlnu a mohér. Materiál částečně vykupuje jako odpadní od místních farmářů, ze kterého vyrábí technikou plstění, háčkováním, pletením nebo předením na kolovratu a tkaním na stavu oblečení a textilní dekorace,“ sděluje Kateřina Fejglová, vedoucí MAS Krkonoše.
Kde výrobky nakoupit?
Na nákup lokálních potravin či výrobků nemusíte nikam daleko jezdit. Místní farmáři dokonce nabízí i rozvážkové služby a prodej ze dvora. Tak jako Ekofarma Arnultovice, kterou dobře znáte pod názvem Biomasíčko, rozváží maso z vlastního chovu až ke dveřím nebo zásobují místní prodejny a hotely. 20 dní vyzrálé maso vám na talíři zavoní nezapomenutelnou vůní a zároveň oceníte chuť a křehkost masa. Nevíte, co uvařit? Pak se nechte inspirovat jedním z receptů na e-shopu farmáře (www.biomasicko.cz).
Dotační podpora výrobcům
Začínající i zavedené malé živnostníky sice prodej uživí, ale na rozvoj podnikání jim často chybí finance. MAS je dokáže nasměrovat na dotační příležitosti, které jim v podnikání pomohou. Jedná se například o dotační titul z Programu rozvoje venkova. V novém programovém období to může být finanční podpora na digitalizaci, robotizaci a inovativní řešení skrze Operační program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost. Že taková možnost pomohla desítkám drobných podnikatelů, dokládají seznamy podpořených projektů MAS. Z těch lze vyčíst, že si farmáři nakoupili strojní techniku nebo zpracovatelé mléčných produktů formy na sýry a vybavení provozovny.
Petra Hartmanová
MAS Krkonoše